Når det «drar seg til» i et arbeidsforhold, kan ting fort bli uoversiktlig og det kan være vanskelig å tegne det «sanne» bildet. Hva er årsak til hva? I konfliktsituasjoner har arbeidsgiver tydelige plikter til å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Det innebærer først og fremst en god saksbehandling av påstander for å finne et sannsynlig bilde på situasjonen.
Deretter må arbeidsgiver sette inn tiltak for å gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Det er ofte lettere sagt enn gjort, og en generell erfaring er at arbeidsgivere i for liten grad stiller krav til ansattes medvirkningsplikt i dette arbeidet.
Konflikthåndtering styres av rettsregler, og saksbehandlingen må gjennomføres etter vanlig «rettsstatsprinsipper», slik som åpenhet om påstander og anklager, kontradiksjon og medvirkning til å belyse hva som mest sannsynlig har funnet sted.
Og for arbeidstakere er det viktig å være klar over at saken kan snu; dersom påstander om trakassering eller mobbing viser seg ikke å stemme kan det medføre konsekvenser for arbeidsforholdet.
Advokatfirmaet Berg har mange års erfaring med arbeidsrettslige spørsmål, kjenner reglene og samarbeider med private konsulentfirmaer som har spesialkompetanse på konflikthåndtering herunder Considium.